ROADSHOW TDP – KOLARSKA PODRÓŻ DOOKOŁA POLSKI
Szczecin był ostatnim w tym roku punktem na mapie Roadshow Tour de Pologne. Kolarskie miasteczko i mobilne muzeum wyścigu od marca do października odwiedziły kilkadziesiąt polskich miast, w każdym przyciągając tłumy kibiców. W przyszłym roku Roadshow Tour de Pologne rusza w dalszą podróż!
„W tym szczególnym roku chcemy wspólnie świętować – 90-lecie Tour de Pologne i 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Kolarstwo bardzo mocno wiąże się z polską historią, kolarze nie raz pisali jej nowe karty, choćby włączając się do walki o wolność. O tym wszystkim można się przekonać zwiedzając nasze muzeum, pierwszy tego typu projekt na świecie” – mówił na początku Roadshow Dyrektor Generalny Tour de Pologne Czesław Lang. „Od dawna chcieliśmy, aby w tym szczególnym roku Tour de Pologne trwał przez cały rok. Chcieliśmy też włączyć się w świętowanie tak ważnej dla całego kraju rocznicy. Stąd pomysł Roadshow oraz mobilnego muzeum Tour de Pologne. Już po kilku miastach wiemy, że to był świetny pomysł, bo dzięki temu, możemy być z kolarstwem jeszcze bliżej kibiców” – dodawał Adam Siluta, Prezes Zarządu firmy Lang Team.
Roadshow i mobilne muzeum Tour de Pologne okazały się strzałem w dziesiątkę. Po raz pierwszy zaprezentowane na Bike Expo na PGE Narodowym w marcu tego roku wyruszyły w podróż po Polsce. Oficjalna inauguracja odbyła się w miejscu szczególnym dla polskiego kolarstwa i Tour de Pologne – Krakowie. To właśnie tu w 2014 roku ze zwycięstwa w polskim narodowym wyścigu cieszył się Rafał Majka. Brązowego medalisty olimpijskiego z Rio de Janeiro nie mogło zabraknąć podczas tego wydarzenia. „Naprawdę jest co oglądać i cieszę się, że w muzeum jest moja koszulka, choć nie ukrywam, że chciałbym znaleźć się w gronie tych, którzy wygrali Tour co najmniej trzykrotnie” – mówił reprezentujący barwy grupy Bora Hansgrohe Majka. Pod wrażeniem mobilnego muzeum był także zwycięzca dwóch etapów Vuelta a Espana Tomasz Marczyński. „Można zaobserwować, jak kolarstwo rozwijało się pod względem technologicznym, jak to wyglądało kilkadziesiąt lat temu i jak wygląda teraz. Jest wiele materiałów multimedialnych, gdzie można poznać wiele informacji o całej historii Tour de Pologne. Takie imprezy zachęcają do jazdy na rowerze” – mówił kolarz grupy Lotto Soudal. Z kolei w Grudziądzu mobilnym muzeum zachwycał się mistrz świata z 2014 roku Michał Kwiatkowski. „Czasem trudno znaleźć wszystkie informacje w internecie, a w muzeum wszystko zgromadzone jest w jednym miejscu, wszystko jest świetnie pokazane i ogląda się to z ogromnym zainteresowaniem. Oglądając zbiory zauważyłem, że moja historia w tym wyścigu jest bardzo malutka. Ale mam tę przewagę nad wieloma innymi, że mogę to jeszcze nadrobić” – mówił z uśmiechem „Kwiato”. Wtedy jeszcze nie wiedział, iż w sierpniu dołączy do elitarnego grona zwycięzców Tour de Pologne. Jego zwycięska koszulka od razu powędrowała do muzealnych zbiorów. Roadshow właściwie w każdym mieście przyciągał nie tylko tłumy kibiców, ale też kolarskie gwiazdy. Wśród znakomitych gości znaleźli się między innymi Marian Więckowski, trzykrotny zwycięzca Tour de Pologne w latach 50., Ryszard Szurkowski, Dariusz Baranowski, który również trzykrotnie wygrywał Tour w latach 90., a także Krzysztof Sujka, Marek Leśniewski, Lechosław Michalak, Henryk Charucki, Lech Piasecki i oczywiście Czesław Lang, wicemistrz olimpijski z Moskwy i zwycięzca Tour de Pologne z 1980 roku. Podczas pierwszego etapu w Krakowie muzeum odwiedził Premier Mateusz Morawiecki. Wśród goście nie mogło zabraknąć także Ministra Sportu i Turystyki Witolda Bańki.
Mobilne muzeum Tour de Pologne to pierwszy tego typu projekt na świecie. Na niewielkiej przestrzeni zgromadzono mnóstwo pamiątek związanych z naszym narodowym wyścigiem i polskim kolarstwem. Multimedialne prezentacje przybliżają historię – tę najstarszą i najnowszą, pokazują jak zmieniała się dyscyplina na przestrzeni lat i wyjaśniają wiele kolarskich tajemnic. Każdy może na własne oczy zobaczyć medale, puchary, archiwalia, sprzęt sportowy, w tym rower, na którym Czesław Lang zdobywał srebrny medal olimpijski w 1980 roku. A po wizycie w muzeum każdy chętny może dotknąć kolarstwa bezpośrednio. Roadshow to wielkie sportowe miasteczko z mnóstwem atrakcji dla wszystkich, którzy kochają aktywność i zdrowy tryb życia. Można więc sprawdzić swoje umiejętności na trasie etapu Tour de Pologne za sprawą specjalnego systemu interaktywnej makiety połączonej z szosowymi trenażerami. Albo spróbować sił w zawodach w wykręcaniu czasu na na najmniejszych rowerach świata – koła mają tylko 6 cali. Jest także Grand Prix na trenażerach, możliwość pobicia rekordu Czesława Langa, interaktywny quiz kolarski i strefa wystawców, w której znajduje się mnóstwo ciekawych atrakcji i konkursów. „Dziś widzimy, że Roadshow Tour de Pologne to strzał w dziesiątkę. Spotkaliśmy się z ogromnym zainteresowaniem we wszystkich miastach, które odwiedziliśmy. To wspaniała przygoda i ogromna satysfakcja, bo widzimy jak wiele osób chce odwiedzić muzeum i Roadshow” – mówi Czesław Lang. A jak dodaje Adam Siluta Roadshow w przyszłym roku ruszy w dalszą podróż. „Chcemy rozwijać to, co zaczęliśmy w wyjątkowym dla Polaków roku. Na każdym kroku widać rosnące zainteresowanie kolarstwem i wyścigiem. Planujemy wspólnie z naszymi partnerami wiele nowych aktywności i chcemy, aby Tour de Pologne nadal towarzyszył Polakom przez cały rok, a niewykluczone, że wyruszymy także w podróż zagranicę.” – mówi Siluta.
W 2018 roku Roadshow i muzeum odwiedziły Warszawę, Kraków, Grudziądz, Zgorzelec, Legnicę, Głogów, Chorzów, Łódź, Wrocław, Kalisz i Szczecin. Muzeum było obecne także na metach poszczególnych etapów 75. Tour de Pologne – w Krakowie, Katowicach, Zabrzu, Szczyrku, Bielsku-Białej i Bukowinie Tatrzańskiej, a także w Tarnowskich Górach i Rzeszowie. Muzeum odwiedziło również Wilanów podczas uroczystej prezentacji Tour de Pologne w maju tego roku, a także Bytów, podczas Orlen Wyścigu Niepodległości.
Roadshow Tour de Pologne oraz mobilne muzeum są organizowane przez firmę Lang Team oraz Promokraft z partnerstwem Ministerstwa Sportu i Turystyki. Sponsorem głównym projektu jest firma Carrefour Polska, partnerem firma Soudal, sponsor kolarskiej grupy World Tour, w której startuje polski kolarz Tomasz Marczyński, firma Lotos, a partnerem logistycznym Fraikin. Więcej informacji na stronie 90lattdp.pl